Alb de Rădeşti
Expoziţia Sorin Ilfoveanu: Alb (AnnArt, până pe 19 iunie) reuneşte pe simeze un fond de 32 de lucrari de lucrări - pictură în acrilic pe pânză – peisaje de la Rădeşti, realizate în perioada 2012-2013. De asemenea, prezentăm la mapă o serie de 13 desene pe hârtie, din aceeaşi perioadă.
„Cele mai recente serii de picturi şi desene in alb sunt peisaje de la Rădeşti, satul devenit legendar in opera sa de maturitate. Satul din zona Argeşului, locul de referinţă din geografia sa emoţională a inceput să îi apară în operă incă din anii 1985-86, cand artistul a început amenajarea unui spaţiu de lucru şi repaus acolo, între colinele prietenoase ale Subcarpaţilor Getici, la mijlocul distanţei dintre Piteşti şi Campulung Muscel.
Albul hartiei, al grundului sau al tonului de fundal susţine cu eleganţă semnele grafice realizate în creion sau în culori de pămant sensibil tonate. In cazul desenelor şi guaşelor, albul este elementul de contenţiune a liniilor, semnelor şi petelor, mai multe şi mai dense, parcă, decat in seriile anterioare, apropiate ca dată, intitulate Banchetul, Rădeşti sau Piţigaia, în care Aurelia Mocanu observă cum „Ilfoveanu- desenatorul surdinizează portretul, îi captează aura in proiecţie arhaică, dar răscoleşte sonor-grafic pămanturile locuite.”
El foloseşte albul panzei sau al hartiei ca pe un ton integrat intregului ansamblu, acesta putand fi considerat materie pură dăruită de suport. Grundul texturat al panzelor este, din punct de vedere tehnic şi fizico-chimic, primul strat al picturii, iar (aproape) albul acestuia devine simbol deoarece, in majoritate, se pictează pe alb, acesta devenind originea oricărei variante cromatice sau tonale ulterioare.
Urma neagră care apare pe alocuri, orizontal - în cer, pe post de negură (element abstract) sau vertical, pieziş (ca marginea deteriorată a unui instantaneu înve