De când au intrat în înzestrarea Forţelor Navale Române, cele două fregate achiziţionate de la britanici au generat un „taifun" în bugetul armatei. „Regele Ferdinand" şi „Regina Maria" „ard" anual milioane de lei numai pentru reparaţii, fără să mai punem la socoteală costurile participării la misiunile NATO, care includ atât cheltuielile cu întreţinerea, provizii, cât şi asigurările echipajului şi navelor.
Dacă anul trecut, fondurile marinei au fost canalizate spre misiunea de combatere antipiraterie Atalanta, unde „Regele Ferdinand" a reprezentat statul român, anul acesta a debutat cu o megacheltuială în curtea flotilei de fregate: un contract de 54,8 milioane lei. Ce-i drept, de această dată fondurile nu sunt alocate direct navelor, ci grupului de elicoptere navale. IAR Ghimbav a câştigat pe 28 decembrie anul trecut contractul pentru modernizarea unui elicopter IAR 330 PUMA Naval ce aparţine Flotilei de Fregate.
Derularea efectivă a acestui contract începe în acest an iar lucrările urmăresc, potrivit anunţului de atribuire, „modernizare elicopter faza 2 B". Potrivit unor surse neoficiale, unul dintre cele trei aparate PUMA Naval nu beneficiază de dotarea completă cu echipamente conformă variantei navale de top a IAR 330, astfel că aeronava va fi modernizată. IAR a obţinut acest contract prin procedură fără negociere de participare, iar lucrarea este o adevărată gură de oxigen pentru fabricantul român de elicoptere militare. De altfel, programul de dotare al celor trei fregate româneşti „Regele Ferdinand", „Regina Maria" şi „Mărăşeşti" cu elicoptere conform standardelor NATO, elicoptere fabricate de IAR, este unul dintre cele mai importante contracte pentru intreprinderea braşoveană.
Revenind la Flotila de Fregate, această unitate a fost înfiinţată în urmă cu aproape şapte ani şi , după cum sugerează şi denumirea, reuneşte cele mai mari nav