Profesia de avocat trece în ţara noastră printr-o perioadă de schimbări importante. Ia naştere exigenţa de a fi mai competitivi pentru a păstra echilibrul şi coerenţa într-un context din ce în ce mai competitiv şi acest lucru implică şi îmbunătăţirea continuă a calităţilor tradiţionale şi etice ale serviciului profesional şi ale modalităţilor de comunicare eficientă şi de gestionare a propriei stări pentru a putea servi clienţii la un nivel calitativ superior şi totodată să păstrezi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională.
Avocatul în pas cu vremurile, în afară de a avea propria pregatire profesionala si „specialitate" profesională, trebuie:
- să ştie să instaureze raporturi avantajoase cu proprii colaboratori, cu clientul şi cu orice altă parte adversă;
- să ştie să analizeze aspectele mai puţin evidente ale limbajului şi comportamentului propriilor interlocutori pentru a înţelege psihologia acestora şi pentru a reuşi să „proiecteze" întotdeauna strategii persuasive „pe măsură";
- să ştie să comunice în mod eficient, adică, este necesar să ştie să vadă dincolo de simpla aparenţă expresivă, trebuie să ştie să convingă!
- să ştie să gestioneze situaţii dificile, să gestioneze situaţii de conflict
- să-şi gestioneze propriile emoţii şi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională
Din cele spuse până acum, rezultă că Avocatul profesionist, trebuie, înainte de toate, să ştie să gestioneze spre propriul său avantaj „adevărata diferenţă care face diferenţa" în profesia sa, mai mult decât în multe alte profesii.
Orice avocat expert s-a aflat la un moment dat în situaţii în care, având acelaşi grad de pregătire şi experienţă, a pierdut în faţa adversarului si atunci, probabil că s-a întrebat: „De ce? Unde am greşit? O fi fost ghinionul? Sau poate destinul?". Nimic din toate acestea. Într-o situaţie de egalitat