Ieri au inceput cu un singur magazin de 200 de metri patrati in provincie si astazi sunt lideri de piata in domeniul lor. Antreprenorii romani si-au spus povestea in cadrul seminarului.
"In 1993 am inceput cu un singur magazin de 200 de metri patrati in Piatra-Neamt. Acum, Altex are 120 de magazine cu o suprafata totala de peste 80.000 de metri patrati", spune Dan Ostahie, general manager al Altex, liderul local pe zona de retail de electronice si electrocasnice.
Pentru Altex, afacere pe care Ostahie a pus-o pe picioare, 1996 si 2006 au fost cele mai dificile momente, cand businessul companiei a suferit corectii din cauza conditiilor de pe piata. In '96, spune Ostahie, conditiile macroeconomice precare si dobanzile mari ale pietei bancare au impus o restructurare a companiei, iar anul trecut aprecierea leului, concurenta si ritmul lent al pietei au avut un efect asemanator asupra Altex.
Despre momentul 1996, Ostahie isi aminteste mai multe: "Fara socul din 1996, astazi antreprenorii romani ar fi fost mult mai multi", spune el.
Azi, spune managerul Altex, un roman cheltuie in medie 1.780 de euro anual pentru nevoile de consum, la acest capitol Romania depasind doar Bulgaria (cu 1.650 de euro). In schimb, piete ca Ungaria (4.400 de euro) si Cehia (3.500 de euro) sunt mult mai avansate. "In cativa ani, Romania va ajunge probabil la aceste niveluri, ceea ce ar insemna o dublare a pietei de consum", a mai spus Ostahie.
Tot cu un magazin de 200 de metri patrati a inceput si Arabesque, liderul pietei locale de distributie de materiale de constructii si finisaje. Lansat in 1994, Arabesque a avut afaceri de 144.000 de euro in primul an si de 288 de milioane de euro anul trecut, spune Virgil Cezar Rapotan, directorul general al Arabesque. El spune ca in cazul Arabeque "extinderea a venit ca ceva natural" si ca firmele romanesti care isi fac o