Comunitate Durabila a inceput o serie de simulari pe consumul de materiale si emisiile din proiectele POS DRU de la noi. Ne intreabam, de exemplu, si in numele beneficiarilor de fonduri UE cu care intram in contact, cum e mai bine sa ne deplasam atunci cand ne implementam proiectele. La ce bun sa alegem, de exemplu, un mijloc de transport mai … putin daunator mediului?
Raspunsul e simplu ca buna ziua (dar la fel de greu de intalnit in viata reala ca bunul simt): pentru ca s-ar economisi peste 2,7 de milioane de euro!
Transporturile sunt printre activitatile umane cu cel mai mare impact negativ asupra mediului: Polueaza chimic si fonic, sunt responsabile de un consum de energie substantial si aproape exclusiv din surse neregenerabile; schimba rostul terenurilor naturale si fragmenteaza ecosistemele naturale si le afecteaza „sanatatea“ , sufoca orasele. Transportul rutier si cel aerian concureaza pentru titlul de cel mai „murdar“ tip de transport, din cauza consumului ridicat de resurse si a emisiilor poluante, chimice si fonice.
Problemele generate de transporturi difera foarte mult. Transporturile de marfa au loc, de obicei, pe distante lungi, dar implica un numar (relativ) mai mic de mijloace de transport, spre deosebire de transporturile de persoane care au o pondere mult mai mare pe drumuri scurte. Astfel, impactul de mediu cumulat al transporturilor pe distante scurte poate fi mult mai mare decat al celor pe distante lungi.
In interiorul oraselor, calatoriile cu autoturismele personale sunt dezavantajoase: timpul pierdut, poluarea chimica, fonica, spatiul ocupat, energia consumata si emisiile de gaze cu efect de sera raportate la numarul de calatori si kilometri parcursi sunt mult mai mari in cazul transportului individual decat in cazul transportului in comun.
Dar sa luam in calcul niste cifre :
- Sectoru