Cistigatorul Palme d'Or in 2007, "4 luni, 3 saptamini si 2 zile" de Cristian Mungiu, s-a vindut deja in 60 de teritorii din lume si, desi nu ruleaza inca in cinematografele din SUA, este vazut de multi ca favorit in cursa pentru Oscarul pentru film strain, potrivit "Hollywood Reporter". Valoarea comerciala a Palme d'Or-ului, cel mai important premiul de la festivalul de la Cannes, variaza in fiecare an, scrie "Hollywood Reporter" in editia online de vineri. In ultimii cinci ani, au existat cistigatori care s-au bucurat de succes mondial, ca "Pianistul" din 2002 si "Fahrenheit 9/11" din 2004, dar si filme care de-abia au reusit sa iasa de pe piata de film specializat. Filmul lui Gus Van Sant din 2003, "Elefant", a avut o lansare limitata in SUA inainte de a fi difuzat de HBO, desi s-a bucurat de mult mai multa atentie in Europa. Intr-o situatie similara s-au aflat "Copilul" din 2005 si cistigatorul de anul trecut, "Mingiierea vintului" de Ken Loach, ambele cu succes mai mare in afara SUA. Laureatul din acest an, filmul lui Mungiu, va testa piata americana din ianuarie, cind va avea premiera in cinematografe. Dar premiul pare sa-si fi facut deja efectul asupra peliculei tulburatoare despre doua prietene, dintre care una o ajuta pe cealalta sa faca un avort ilegal in Romania comunista din 1987. Reactia entuziasta a criticilor l-a ridicat pe Mungiu la rangul de regizor de prima mina pe plan international. Luna trecuta, de exemplu, a fost membru in juriul festivalului de la Pusan. Regizorul spune ca triumful de la Cannes i-a adus distributie in 60 de teritorii din intreaga lume pentru "4 luni, 3 saptamini si 2 zile". In Franta, filmul romanesc a adunat deja peste 300.000 de spectatori. Pelicula, care este si propunerea Romaniei in cursa pentru Oscarul pentru Cel mai bun film strain, este vazuta de multi ca favorita. Totusi, Mungiu nu si-a propus sa creeze senzatie cu film