Profesorii de română de la colegiile de prestigiu afirmă că 30% din subiecte sunt pentru absolvenţii de facultate, ca grad de dificultate. Ei susţin că mulţi dintre corectorii lucrărilor de bacalaureat nu ţin cont de baremele impuse şi dau note după ureche, întrucât subiectele sunt concepute defectuos. După scandalurile legate de subiectele pentru bacul la limba română din vara lui 2008, profesorii de limba română de la colegiile centenare aduc noi argumente cu privire la modul defectuos în care sunt organizate evaluările la limba şi literatura română.
În plus, dascălii de română cer Ministerului Educaţiei să renunţe la publicarea pe site a subiectelor de bac.
„Cum poţi să publici un text pe site-ul ministerului pentru ca apoi, în timpul examenului, să pretinzi că este text la prima vedere?”, a spus Jeanina Flueraş, profesor de română la Colegiul Moise Nicoară din Arad.
Dacă se renunţă la acest sistem, elevii vor avea într-adevăr de comentat un text la prima vedere şi nu vor recita pe dinafară un text învăţat dinainte.
Profesorii de limba română argumentează că baremul impus nu e folosit de către profesori.
Astfel, mulţi dintre corectorii de la examenele naţionale, fie bacalaureat, fie teze cu subiect unic, nu ţin cont de baremul impus şi pun notele în mod subiectiv, după aprecierea proprie.
Teme repetate obsesiv în subiecte
Profesorii cer Ministerului Educaţiei să fie chemaţi înainte să publice subiectele de la examenele naţionale deoarece în lista de subiecte există unele foarte dificile.
„Postarea pe site a criticilor aduse subiectelor nu e tocmai bună pentru că pot rămâne acolo şi nimeni nu ţine cont de ele”, susţin profesorii.
În plus, există anumite teme, de exemplu „moartea”, repetată obsesiv în subiectele de la bac. „30% din subie