Romania incearca sa faca si drumuri si sosele si autostrazi si linii ferate, de aceea nu avem de niciunele. Ne blocam unii pe altii. Ar trebui sa se stabileasca anumite prioritati, sa se faca pe rand proiectele, spun oficialii din Transporturi.
Oficialul Ministerului Transporturilor precizeaza ca nu stie exact cati bani se vor duce anul acesta catre partea rutiera (drumuri, autostrazi) si cati pe partea feroviara, in functie de proiectele existente, insa afirma ca vede ca toate tarile europene investesc in dezvoltarea caii feroviare, ceea ce nu se intampla si in Romania.
"Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a primit de la bugetul de stat 1,2% din PIB (1,2 miliarde de euro), in timp ce media europeana este de 3,5%. De aceea, in Franta si Germania, nu se mai foloseste avionul pe o distanta de 400 - 500 de kilometri, ci trenul de mare viteza. Este foarte complicat ca Romania sa ajunga la nivelul acestor tari din cauza lipsei de bani", a spus Popa.
Anul acesta s-au alocat doar 50 de milioane de lei (12,5 mil. euro) pentru lucrari de reparatii si intretinere a caii ferate (in conditiile in care in 2007 si 2008 nu s-a alocat niciun ban pentru acest capitol) si doar 150 de milioane de lei (37,5 mil. euro) pentru investitii.
"Suma este infima, nu avem ce strategie de reparatii de cale ferata sa facem cu banii acestia. O vom folosi pentru eliminarea celor peste 1.000 de puncte periculoase ale caii ferate", a mentionat Popa.
Banii alocati anul acesta nu permit acoperirea lucrarilor de reabilitare necesare la calea ferata.
"Incercam sa gasim solutii de finantare ca sa suplinim banii de la bugetul de stat. Am luat in considerare atat parteneriate public-private, cat si atragerea de fonduri europene", a spus Popa, adaugand insa ca este dificil sa atraga bani europeni, in conditiile in care proiectele europene se fac in cofinanta