De mai multe secole pasionaţii viorii asigură că muzica produsă de un Stardivarius este unică şi că ea s-ar putea recunoaşte de departe datorită sonorităţii sale specifice.
Numai că din câte se pare, secretul calităţii acestui instrument, realizat de omonimul lutier italian care a trăit la Cremona între secolele XVII şi XVIII, ar fi numai un mit, transmite Rador, citând Il Corriere della Sera.
Aceasta este concluzia care a reieşit dintr-un experiment realizat de Claudia Fritz, expert în acustică şi profesor la Universitatea Paris VI, şi de constructorul de viori Joseph Curtin, care au legat la ochi 21 de profesionişti celebri (şase dintre aceştia au participat în septembrie 2010 la cel de-al 8-lea Concurs internaţional de vioară de la Indianapolis, una dintre cele mai importante competiţii din lume, unde au cântat pe rând pe la şase instrumente).
Trei din aceste viori erau foarte vechi (două Stradivarius şi o altă vioară creată de celebrul lutier cremonez Giuseppe Guarneri del Gesù), în timp ce celelalte trei intrumente erau recente (unul fusese realizat cu doar câteva săptămâni înainte de experiment). Rezultatul a fost că experţii au preferat muzica produsă de instrumentele recente, în locul sunetului viorilor vechi.
Testul a fost efectuat într-o cameră de hotel dotată cu o acustică bună, iluminată slab, în care violoniştii au purtat ochelari speciali care i-au împiedicat să recunoască modelul instrumentului. Pe cele şase instrumente a fost vaporizat un parfum special, care nu le-a mai permis experţilor să recunoască mirosul specific al lemnului vechi folosit de Stradivarius. În majoritatea cazurilor, profesioniştii, după ce au cântat timp de mai multe minute la fiecare vioară, nu au putut recunoaşte instrumentele celebre.
De mai multe secole pasionaţii viorii asigură că muzica produsă de un Stardivarius este unică şi că ea s-ar putea r