Sancțiunile Uniunii Europene asupra Tidewatter Middle East, cel mai mare operator portuar iranian, ar reduce valoarea comerțului legal cu această țară, cu miliarde bune de euro. Aceste măsuri vor conduce în schimb la majorarea schimburilor comerciale realizate prin diferite state sau alte porturi interpuse, adică la creşterea ponderii comerţului “la limita legii”.
Anunțarea de către UE a unui embargo asupra petrolului iranian pe 23 ianuarie a coincis cu înghețarea activelor companiei Tidewater Middle East Co., principalul operator portuar iranian, o măsură cu consecințe pentru toate companiile europene implicate în comerțul și aprovizionarea cu produse petroliere și nu numai. UE a fost principalul partener comercial al Iranului în 2010, nivelul comerțului non-petrolier atingând valoarea de 13 miliarde de euro, conform datelor Comisiei Europene și ale Fondului Monetar Internațional compilate de agenția de știri Bloomberg.
Noile măsuri interzic oricărei persoane sau companii din UE să facă plăți directe sau indirecte în beneficiul Tidewater. Acest lucru implică faptul că exportatorii, importatorii, deținătorii de nave și expeditorii nu pot să plătească taxe de încărcare la cele șapte porturi operate de Tidewater, inclusiv la complexul Shaheed Rajaee de la Bandar Abbas. Iar 90% din traficul de mărfuri dintre Europa şi Iran are loc prin acest port situat la gura strâmtorii Ormuz.
Până luna trecută, „o companie britanică putea, în mod legal, transporta bunuri legale precum echimpament medical sau sticlă către Iran”, a declarat Nigel Kushner, director executiv al Whale Rock Legal, o firmă de avocatură londoneză printre clienții căreia se numără exportatorii care fac comerț cu Iran, în cadrul unui interviu telefonic. „Acum transporturile au ca destinație portul din Dubai, deoarece, dacă le trimit la Bandar Abbas, ar putea fi scanționați. Acest luc