Galeria Art Society găzduieşte retrospectiva „Viorel Mărginean“. În eleganta casă din strada Luca Stroici sunt expuse, până la jumătatea lunii martie, 60 de picturi şi desene ale cunoscutului artist.
De fapt, expoziţia a început la o distanţă apreciabilă de galerie, cu imensa pânză, lungă de 50 de metri şi lată de 8 metri, instalată pe clădirea Teatrului Naţional la 28 ianuarie, ziua vernisajului.
Un peisaj de iarnă, creat cu ani în urmă pentru Televiziunea Română şi expus apoi pe clădirea Ambasadei României de la Madrid, pe cea a sediului UNESCO de la Paris şi, cu prilejul amplei retrospective din 2003, pe clădirea Muzeului Naţional de Artă.
Frunze, păsări, fluturi
Selecţia atentă şi inspirată, operată de curatorii expoziţiei de la Art Society, Dan Hăulică şi Ruxandra Garofeanu, oferă o imagine de ansamblu a creaţiei acestui artist ajuns la vârsta senectuţii. Pânzele aparţin tuturor perioadelor de creaţie ale artistului, de la peisajele, să le zicem realiste, ale anilor ‘60, la aplecarea către lumea insectelor, apărută mai târziu.
Pictura lui Viorel Mărginean înseamnă peisaj. Colinele se văluresc la o oarecare depărtare faţă de ochi, cu sate perfect recognoscibile, ca într-o carte de poveşti la un moment dat. Ele se metamorfozează apoi în abstracte „arături", savant construite volute de culoare, trasate cu grija unui geometru. Alteori, rămân numai arborii. De multe ori, stoluri de păsări, transformate în caligrafii îngrijite privesc de sus dealurile.
Elemente amintind de folclor se transformă în geometrii sau se travestesc în somptuoase penaje. Lumea este filtrată prin aripile imenşilor fluturi şi tot graţie lor se structurează arhitectural într-o altă pânză. Iar uneori regnurile par să comunice. Frunzişul aminteşte pasărea, floarea trimite la fluture sau la insectele desenate cu grija unui entomolog.
Atotputernicia naturii