„Imbecilizarea generală a societăţii de consum” este „resortul” celei mai noi expoziţii găzduite de Muzeul de Artă Braşov.
Vernisată ieri, expoziţia „FOG – Film – Obiect – Gravură”, semnată Adrian Timar, şochează prin chiar obiectele artistice din cele trei săli ale muzeului şi prin mesajul pe care le poartă. Îmbinând forme tradiţionale de expresie artistică (gravura), cu medii artistice inovatoare (obiect, hapenning), expoziţia explorează într-o manieră nonconformistă şi inedită statutul artei contemporane, devenită produs de consum. Dacă în privinţa filmului şi al gravurii, statutul lor încă este recunoscut, obiectele, în schimb, devin simboluri ale comercializării formelor. Mai precis, arta este „livrată” la caserole pictate. Devine un produs de consum ca atare, potrivit Ancăi Zamfir, curator al expoziţiei.
„Artistul nu mai creează imagini, ci pune la dispoziţia publicului produsul de consum în stare brută - pigmentul, potenţial creator al imaginii. Opera de artă, gata de a fi consumată înainte de a fi fost creată, este servit ca atare în aceste obiecte-simbol. Ea a devenit o marfă ca oricare alta în viaţa noastră, printre alte caserole cu fructe, mici şi pulpe de pui”, a declarat, ieri, la vernisare, Anca Maria Zamfir. Speranţa artistului însă este că publicul va fi şocat de (ne)devenirea artei şi va lua o atitudine.
„Greu am fost convins să fac această expoziţie la Muzeul de Artă. Până la urmă se pare că am reuşit şi am devenit un fel de «piesă de muzeu» prin protestul permanent pe care îl am împotriva imbecilităţii generale a unei societăţi de consum. Nu cred că oamenii vor fi foarte bucuroşi să vadă ce expun eu aici pe pereţi, este o bătaie de joc la adresa artei, la adresa muzeului şi la adresa societăţii şi a fanfaronadei «bunului gust». Este o atenţionare, o chemare la solidaritate a oamenilor împotriva acestei imbecilităţi generale, de