"Cu ce se rasplateste colinda: cu colac. Dar de fapt ce reprezinta colacelul acesta? Aici este intunericul incatusat. Gata, raul s-a dus, aici sta! Avem aici asa: un sarpe incolacit, care-si mananca coada, adica nu se mai poate zvarcoli. Gata! Intunericul a fost batut! Si atunci se da. Dar de ce se mai da? Exista si un colac special care se da pentru morti. Deci de ce colindam? Colindam ca sa fim impreuna: mortii cu viii. Si atunci se dau colacii aistia si se zice: "Dumnezeu sa-i ierte!" Cu ce se da colacul aista? Se da cu lumanare. Este lumina...", a explicat Grigore Lese saptamana aceasta, la Sala Galateca, in cadrul unui concert de colinde la care au participat colindatori din satele Ungureni si Libotin. Evenimentul s-a desfasurat cu ocazia festivalului "5 (arte) in cinci (zile) - ICR la BCU".
Ce este "corinda" - bâtul colindatorului De ce colindatul se incepe de la rasaritManastirile din colindele romanesti - temple ale lui ApolloColindele se canta si la trei dimineata"Strigatura" lui Mos Gherasim (fluier si voce)Colindul bogatului si a saracului
"Femeile sunt din Ungureni, iar barbatii sunt din Libotin. Cand ne uitam asa la ei si ii vedem, zic "bai, iar a venit Cantarea Romaniei!" Stiti ca asa se exprima lumea cand ii vede imbracati in costume populare, zice ca gata, e Cantarea Romaniei... Ei, nu este chiar asa. De ce spun asta: pentru ca in Ungureni si in Libotin, oamenii mai umbla imbracati in costume traditionale, romanesti, se duc la Biserica, participa la diferite ritualuri, se duc la botezuri, la nunta, la inmormantari.
Se zice ca de la Sfantul Nicolae incolo se deschid cerurile si se poate colinda. Si este un colind care zice asa:
La rosu de rasarit
Mandra zare s-o zarit
Da aceie ca nu-i zare
Ca i-o manastire mare
In manastire cine sade
Noua popi, noua dieci
Si p-atatia patrieci