Acum un an, optimismul domnea pe piata masinilor noi, erau prognozate chiar si cresteri de 20% pentru 2008. Totul era roz, dar nu a ramas asa decat un trimestru. Piata a trecut pe minus in mai si nu si-a mai revenit. Ba mai mult, in ultimele trei luni a cazut la niveluri record si a sfarsit cu -14%. Daca in prima luna din an, 11 marci vindeau peste 1.000 de masini, in decembrie doar trei au trecut peste acest prag. Informatia pe scurt:
- Ianuarie a fost o luna excelenta de vanzari, primul trimestru ducea piata la peste 10%
- In mai piata a trecut pe minus, dar iunie a fost cea mai buna luna a anului
- Introducerea noii taxe auto in iulie a pus frana cresterii, dar trimestrul trei a fost acceptabil
- Criza si-a facut simitite efectele in noiembrie si decembrie, piata s-a dus in jos cu 50%
- Marci care in lunile bune vindeau peste 2.000 de masini au ajuns in decembrie sa se zbata pe la 6- 700.
- Dacia a ajuns sa vanda putin peste 3.200 de masini in decembrie, foarte putin fata de lunile de maxim in care atingea 9.000
- Renault a fost marca de volum cu cea mai mare scadere a vanzarilor, iar Fiat si Hyundai au fost printre putinele care au crescut.
Inceput de vis
Anul parea sa inceapa bine pentru masinile noi, nici nu se banuia ca va fi criza, iar taxa auto era foarte mare pentru masinile vechi. In acest conditii, vanzarile de masini au urcat cu 38%, pana spre 20.000 de masini, iar 11 marci au vandut peste 1.000 de unitati.
Februarie, martie si aprilie au fost si ele luni extrem de bune, vanzarile au trecut si de 25.000 de unitati, iar dupa patru luni, piata masinilor noi era pe plus cu 9%, nivel conform cu asteptarile oamenilor din industrie. Principalii importatori isi mentineau prognozele de crestere si estimarile pentru intreg anul indicau o urcare cu 5% a pietei, totul parea ok.
Semnele fur