Sute de angajaţi ai companiilor aeriene riscă să ajungă pe drumuri după ce aeronavele vechi vor fi interzise ca urmare a aderării Moldovei la spaţiul avia comun cu Uniunea Europeană. Experţii spun că firmele au suficient timp la dispoziţie ca să-şi reutileze navele pentru a păstra personalul.
Potrivit Acordului parafat cu Uniunea Europeană, din 2017 în Registrul de stat al Republicii Moldova nu vor figura avioane sovietice, iar din 2023 din baza de date vor dispărea şi elicopterele de pe vremuri. Decizia i-a nemulţumit pe şefii companiilor private, care urmează să decidă ce vor face cu navele nedorite de europeni, dar şi personalul aeronautic.
Sute de angajaţi vor rămâne pe drumuri
Estimările Asociaţiei Patronale de Aeronautică din Moldova (APAM) arată că, odată cu vânzarea aeronavelor în Est, companiile private vor fi nevoite să reducă şi din personal, aproximativ 830 de angajaţi. În acelaşi timp, în Registrul de stat al Moldovei figurează peste 500 de piloţi, tehnicieni şi ingineri care lucrează pe nave sovietice. Groza Oleg (50 de ani) este printre piloţii care vor fi nevoiţi să-şi caute un loc de muncă dacă firma la care lucrează va hotărî să nu mai investească în aeronavele pe care le deţine. Instructor de zbor la o companie privată din Moldova, el nu ştie ce va face după termenii stabiliţi de UE, deşi are peste 6.000 de ore la manşa avionului. Cel mai mult îşi face griji pentru specialiştii care-i calcă pe urme.
Foto: Instructorul Oleg Groza a pilotat avioane sovietice
„Dacă vor fi lichidate avioanele şi elicopterele vizate vom rămâne fără lucru. Anul trecut, am pregătit şase piloţi, s-au făcut investiţii colosale - peste 300.000 de lei numai pe teorie. Ulterior, ei au fost antrenaţi la simulatoare, unde o oră costă 424 de dolari, iar fiecare a zburat câte 12 ore", explică bărbatul. În aceeaşi situaţie este şi Vl