În diversitatea tipurilor de spectacol cu impact deosebit asupra publicului (teatru-dans, teatru filmic, teatru socio-politic, performance-uri interactive), spectacolul-lectură devine din ce în ce mai prezent în programele teatrelor racordate la cerinţele actuale (spre exemplu, Teatrul Odeondin Bucureşti) ori pe afişele festivalurilor cu aceleaşi pretenţii (de exemplu, Undercloud).
Nu este mai puţin cazul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr, organizat de Teatrul Luceafărul din Iaşi (5-11 octombrie), unde s-au prezentat cu exactitate patru spectacole-lectură: ”Unu+Unu” (scenariu şi regie Lucian Dan Teodorovici), ”Străini cu abilităţi extraordinare” (scenariu: Saviana Stănescu, regie: Ion Ciubotaru), ”Prima dată” (scenariu: Michal Walczak, regie: Ion Ciubotaru) şi ”Soldata lu’ buni” (scenariu: Mihaela Michailov, regie: Ion Ciubotaru). Dintre acestea, majoritatea sunt premiere absolute, bazându-se pe texte aflate la prima (video)-audiţie (excepţie făcând textul polonezului Michal Walczak ”Prima dată”, care a fost montat de Radu Dragomirescu în Bucureşti).
Prin ceea ce FITPT a oferit publicului ieşean, în cadrul intim din librăria Cărtureşti Palas, s-au dovedit câteva lucruri: Teatrul Luceafărul este mai mult decât apt să facă lucruriextraordinarenu numai pentru copii, ci şi pentru tineri sau adulţi; actorii Teatrului Luceafărul, deşi în cea mai mare parte deghizaţi prin machiaj şi ascunşi sub costumele menite să fascineze minţi de copil, pot susţine mai mult decât decent roluri de teatru în piese pentru cei mari; Teatrul Luceafărul s-a dovedit capabil să ofere spectacole de ”teatru mare”. Acest ultim aspect constituie o concluzie ceva mai generală, cu privire la întreg Festivalul, luând în considerare nu doar spectacolele-lectură, ci, în primul rând, spectacolele de nişă invitate, a căror evoluţie a interesat atât prin calitatea ace