In America viitorului, copiii sint pusi sa se lupte intre ei intr-un reality show singeros; pusti amnezici sint aruncati intr-un labirint plin de monstri si de secrete; o tinara isi cauta sora intr-un peisaj postapocaliptic pina da de un oras in care fetele sint puse sa se infrunte pina la moarte in custi – acestea sint subiectele celor mai noi si mai la moda romane pentru adolescenti publicate in ultimii ani in lumea anglo-saxona.
De mai bine de un deceniu, literatura pentru „young adults“ a cunoscut un boom fara precedent. Dar, dupa moda vrajitorilor si a fantasy-ului, dupa cea a povestilor romantice cu vampiri si vircolaci, a sosit era in care visele vindute celor tineri sint la fel de distopice precum cosmarurile lui George Orwell.
Este contra-utopia noua tendinta a literaturii pentru adolescenti!? Ce o face atit de apetisanta pentru publicul ei tinta? „Tendinta editorilor intr-o lume post-Harry Potter este sa incerce sa speculeze vreme de cit mai multi ani aparitia unui nou fenomen, agatindu-se de aceasta popularitate“, spune Melissa Bourdon-King, manager general al unei importante librarii canadiene.
Trend-ul utopiilor pe dos nu este nou; acum insa, el a atins apogeul odata cu imensa publicitate generata de lansarea filmului Jocurile foamei, anul trecut. Un an mai tirziu, multi analisti cred ca trend-ul distopiilor pentru adolescenti tinde sa se epuizeze.
Trecuta rapid din paginile cartilor pe marile ecrane, moda distopiilor pare a fi in culmea succesului. Macar in ceea ce priveste Jocurile foamei. Noul film din serie, Sfidarea, inregistreaza incasari-record, producatorii anunta construirea de parcuri de distractie inspirate de el si, in general, lumea vorbeste mult, in continuare, despre distopiile pentru cei mici.
„Semintele“ succesului acestor distopii par sa fi fost sadite – cum altfel? – chiar de J. K. Rowling in seria