România intenţionează să priveze Ucraina de artera navigabilă de pe Dunăre, a titrat ieri publicaţia electronică ucraineană Reporter, citând cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta care scrie că deputatul Pavel Ungurean din Rada Supremă de la Kiev (parlamentul unicameral ucrainean) a declarat că Bucureştiul se pregăteşte să apeleze la legislaţia internaţională de mediu pentru a închide vara aceasta canalul Bâstroe. Sursa: Google Maps
Potrivit Agerpres, oficialii de la Kiev nu au făcut comentarii pe acest subiect, deşi responsabili ai unor instituţii au confirmat publicaţiei ruse că partea ucraineană pregăteşte contraargumente serioase.
După a declarat parlamentarul ucrainean, potrivit Nezavisimaia, România s-ar pregăti să ridice această problemă în cadrul celei de-a 5-a reuniuni a părţilor Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier. Acest acord internaţional, semnat de 42 de ţări, a fost elaborat în anul 1991 de Comisia Economică a ONU pentru Europa. Documentul a intrat în vigoare în 1997, stipulând că se impune o evaluare a impactului asupra mediului în cazul tuturor proiectelor potenţial periculoase în zona de frontieră cu participarea ţărilor vecine.
Formal, canalul Dunăre-Marea Neagră pe braţul Bâstroe se încadrează în cerinţele Convenţiei, scrie Reporter. Dar, potrivit declaraţiilor unui diplomat ucrainean, documentul presupune discuţii şi coordonare în faza de planificare a proiectelor, iar artera navigabilă a Ucrainei a fost dată deja în exploatare în 2004.
Chiar şi cu pauza intervenită în activitatea acestuia în 2007, atunci când s-au efectuat lucrări de colmatare în urma inundaţiilor şi de adâncire, precum şi de consolidare a liniei de coastă, ecologiştii ucraineni sunt gata să dovedească faptul că, în ultimii patru ani, canalul nu a avut un impact dezastruos asupra mediului, pot