Oficialii UE sustin ca dispun de putine instrumente de a constrange Romania si Bulgaria sa se alinieze la standardele europene, in pofida starii generale de nemultumire la nivelul vechilor state fata de stagnarea reformelor in noile tari membre, relateaza Financial Times in editia electronica, monitorizata de Mediafax.
Cu cateva luni inainte de aderarea Romaniei si Bulgariei la UE, blocul comunitar se gasea in fata unei mari dileme. Pe de o parte, UE era constienta ca cele doua tari nu sunt pregatite pentru aderare, pe de alta parte stia ca nu putea amana integrarea celor doua state balcanice fara a-si incalca promisiunile si afecta reputatia sa, scrie Financial Times.
Tratatele de aderare ale celor doua tari contin trei clauze care reprezinta o baza legala de actiune impotriva Romaniei si Bulgariei, dar acestea sunt aplicabile doar pana la sfarsitul anului 2009.
Clauza de salvgardare economica permite adoptarea de masuri in cazul in care aderarea unui stat la piata comuna afecteaza sectoarele economice europene. Aceasta prevedere nu poate fi insa invocata deoarece problemele semnalate nu sunt de natura economica.
In baza clauzei pentru piata interna, proiectele finantate cu fonduri europene pot fi suspendate daca, de exemplu, UE considera ca Sofia si Bucurestiul nu s-au conformat normelor care reglementeaza achizitiile publice. Subventiile acordate sectorului agricol ar putea astfel fi reduse sau suspendate. Oficialii de la Bruxelles sustin ca nu pot utiliza aceasta parghie deoarece faptele de coruptie din cele doua tari nu vizeaza aceste domenii, agricultura si achizitiile publice.
Cea de-a treia clauza, referitoare la justitie si afaceri interne, permite statelor comunitare sa refuze recunoasterea verdictelor pronuntate de instante din Bulgaria si Romania in cazul in care manifesta putina incredere in sistemel