In ciuda celor trei secole de "tacere" din Imperiul Persan (sec. XVII-XIX), determinate de preluarea conducerii de catre puterea religioasa si de inlaturarea multor elemente artistice, artistii iranieni din zilele noastre au totusi acces la bogatiile muzicale de dupa 1500. Infiintata in urma cu zece ani, formatia Constantinople (constituita din muzicieni iranieni, turci, greci si canadieni) a folosit surse din afara Iranului (printre acestea si Dimitrie Cantemir) pentru a reinvia o muzica ce aproape fusese pierduta, o muzica ce s-a salvat prin migrarea la Constantinopol.
Asculta mai jos o suita de patru piese (fasil) ale secolului XVI, interpretate la kanun, kopuz (oud; cobza) si viola da gamba
Recapitulare a concertelor desfasurate in 2011 cadrul seriei de evenimente "Cand Bizantul eram noi"
Mic dictionar de termeni muzicali
Viola da gamba = instrument eminamente european, legat de muzica renascentista si a barocului
Kanun-ul descinde din vechea harpa egipteana, fiind intalnit in Orientul mijlociu si Asia centrala. Denumirea provine din cuvantul de origine araba "kanun" (tradus prin "regula", "principiu", "mod"). Kanun-ul turcesc are de obicei 79 de cheite (suruburi de acordare), numite mandal, prin miscarea lor si deci scurtarea sau lungirea coardei obtinandu-se acordajul instrumentului. Mandal-urile au fost inventate abia in secolul XX. Inainte de inventarea lor, kanun-ul era destul de inflexibil in ce priveste modulatiile muzicale.
Asculta pentru a cunoaste, cunoaste pentru a face, fa pentru a avansa, avanseaza pentru a ajunge, ajunge pentru a gasi, gaseste pentru a te pierde, pierde-te pentru a te regasi, regaseste-te pentru a (te) cunoate, cunoaste-(te) pentru a iubi, iubeste pentru a fi iubit; si in acel moment totul se va demistifica Nadjomoddin Razi - Marmouzate-assadi dar Mazmourate - davoudiFasil