În ultimii cinci ani, autorităţile din China au investit mii de miliarde de dolari în dezvoltarea infrastructurii urbane pentru a evita să se „molipsească” de criza economică globală. Astfel au luat naştere oraşele-fantomă, monumente sinistre care stau şi astăzi goale, după ce şi-au servit scopul de a crea locuri de muncă. Acum, Beijingul şi-a îndreptat atenţia către liniile ferate de mare viteză, domeniu în care va aplica aceeaşi strategie.
După ce oficialii de la Beijing au fost nevoiţi să-şi „înghită” promisiunile şi să accepte că anul acesta statul va avea cea mai slabă creştere economică din 1990 încoace, presa internaţională dezvăluie că rezultatele sub aşteptări nu rămân fără consecinţe la conducerea Chinei.
Mai exact, aceştia au elaborat şi deja au început să pună în aplicare o nouă strategie prin care vor să recreeze succesul înregistrat în perioada 2008-2010 cu proiectele megalomanice de urbanism.
Potrivit grupului bancar UBS, banca centrală chineză a impus băncilor comerciale cu operaţiuni în China să nu mai acorde credite companiilor care activează în industria cimentului şi a oţelului. Măsura este dublată de decizia de a interzice acestor companii să vândă obligaţiuni cu scadenţe pe termen scurt pentru a-şi acoperi nevoia de finanaţare.
Pasul vine doar pentru a asigura Beijingului controlul total asupra investiţiilor şi dezvoltării din industria feroviară, potrivit publicaţiei „China Securities Journal”. Acelaşi cotidian de business scrie că, peste doar câteva luni, din septembrie, oficialii din China vor prezenta un plan ambiţios de investiţii în domeniu, totul controlat de un fond de investiţii destinat exclusiv transporturilor feroviare.
Mai mult, ziarul de partid „China Daily” anunţă că „guvernul se bazeazză pe investiţiile în căile ferate ca modalitate de impulsionare a creşterii economic