Cum se poate anula o licitaţie
Mulţi negustori de artă şi colecţionari inrăiţi colindă in permanenţă sălile de licitaţii cu scopul de a descoperi o piesă rară, care să fi scăpat ochiului de şoim al experţilor. Se intâmplă şi la noi, şi aiurea. Iată că pe 10 februarie anul acesta, la Cannes (Azur Encheres) comisarii de licitaţie au avut toate motivele să-şi bage gheara in gât, ca piţigoiul, in urma descoperirii unei comori nebănuite. Iată povestea: un tablou anonim, provenit dintr-o moştenire, este prezentat intr-o vânzare curentă. Preţul de pornire: 30 de euro. Fotografia operei, postată pe site-ul interencheres.com, stârneşte interesul profesioniştilor, care recunosc mâna unui mare maestru (ceea ce experţii casei de licitatii nu făcuseră); e vorba despre Caspar David Friedrich (1774-1840). Iar acum, iată că a venit momentul să invoc o a treia păsare in spaţiul acestei unice ştiri: tabloul, de mici dimensiuni, reprezintă o cucuvea stând pe o ramură a unui copac desfrunzit (vezi foto), profilat pe un cer noros.
In momentul licitaţiei, preţul a crescut furtunos, spre totala uluire a sălii, la 350.000 (suma de adjudecare), tabloul fiind achiziţionat de către galeria pariziană Talabardon & Gautier. Suma, uriaşă in raport de estimările iniţiale, este insă derizorie in comparaţie cu cota pictorului german, pe care specialiştii o evaluează la 3 milioane de euro.
Realizând ce sumă pierd, moştenitorii au cerut de indată anularea licitaţiei, pentru o "eroare de substanţă". Şi culmea e că jurisprudenţa franceză le dă dreptate: intr-o vânzare la licitaţie din 19886, de la Versailles, un tablou al lui Poussin, prezentat ca aparţinând şcolii pictorului, a fost achiziţionat pentru suma de 1,6 milioane de franci, inainte de a fi autentificat ca un adevărat Poussin. După un lung proces, proprietarul a obţinut restituirea tabloului, care a intrat in cele din