Companiile chineze care vor folosi în reclamele de promovare cuvinte precum "suprem", "lux" sau "high class" riscă amenzi de până la 4.600 de dolari, potrivit unei legi care va intra în vigoare pe 16 aprilie, scrie Fortune. Măsura adoptată de guvernul de la Beijing are scopul de a elimina publicitatea mincinoasă care promovează "cultura plăcerii şi goliciune spirituală".
Hotărârea vine în contextul în care decalajul dintre veniturile cetăţenilor bogaţi şi ale celor săraci este tot mai mare, iar guvernul şi-a luat angajamentul de a reglementa situaţia. Premierul Wen Jinbao a spus, la începutul lunii trecute, că "rezolvarea distribuţiei inegale a veniturilor" este un obiectiv major al planului economic pus la punct de guvernul său. Cu toate acestea, consumatorii chinezi sunt renumiţi pentru predilecţia lor pentru brandurile de lux, scriu jurnaliştii de la Fortune. Potrivit unui raport al firmei de brokeraj CLSA Asia Pacific Markets, chinezii vor ajunge cei mai mari consumatori de produse de lux până în anul 2020. CLSA estimează că, până atunci, China va deveni cea mai mare piaţă de lux din lume şi va deţine 44 de procente din vânzările globale, în condiţiile în care actualul lider, Japonia, deţine doar 24%.
Deşi măsura guvernului a stârnit controverse la început, analiştii pieţei de lux nu sunt îngrijoraţi şi cred că industria nu va fi afectată semnificativ. Este posibil să fie influenţate afacerile care doar pretind a oferi servicii de lux, dar companiile mari, care nu au nevoie să-şi facă reclamă pe panouri publicitare, nu vor fi afectate de lege. "Ceea ce au făcut ei (n.r. interzicerea anumitor cuvinte) va avea efecte marginale", crede Aaron Fischer, un broker de la CLSA. "Dacă doresc cu adevărat să trimită un mesaj, vor schimba taxele", estimează el.
Companiile chineze care vor folosi în reclamele de promovare cuvinte precum "suprem", "lux" sau