Mircea IORGULESCU
Saptaminalul francez Le Point a publicat intr-un numar recent, cel de simbata, 11 ianuarie, un dosar despre "renasterea Ortodoxiei". Marea renastere a ortodocsilor cum o numeste revista pariziana, este prezentata prin articole si relatari despre situatia din Rusia, Serbia, Romania si Grecia. Se porneste de la constatarea ca, dupa ce s-a eliberat de comunism, lumea ortodoxa reapare ca un spatiu cu particularitatile sale, foarte accentuate si mult diferite de cele din Occident. Nu spre formula Statului-natiune, specifica Apusului, se indreapta tarile din perimetrul ortodox, ci spre aceea a Bisericii-natiune. Un motiv in plus pentru ca religia ortodoxa sa fie considerata "un factor cheie" in fierberea si tulburarile din fostul spatiu comunist.
Daca prezentarea generala si analiza consacrata situatiei bisericii ortodoxe din Rusia sint, in limitele speciei de jurnalism practicate intr-un saptaminal de mare tiraj, la obiect si suficient de elaborate, articolul despre Romania are un aspect superficial. Incepind chiar de la titlu: "Romania - un imperialism religios". In ce consta, de fapt, "imperialismul"? In primul rind, in abundenta, poate chiar excesiva prezenta a Bisericii Ortodoxe, care, se mentioneaza in Le Point, poseda 12 mii de locuri de cult, 14 facultati de teologie si trei sute cincizeci de manastiri. Pe cind in Rusia, tara de multe ori mai mare si ca teritoriu, si ca numar de locuitori, exista doar 15000 de preoti! In al doilea rind, Biserica Ortodoxa este prezenta in scoala, unde invatamintul religios este obligatoriu inca din clasele primare, in cazarmi, in puscarii si in spitale. Cit este insa de eficienta aceasta prezenta si in ce masura se datoreaza ea apetiturilor expansioniste ale Bisericii Ortodoxe, sprijinului complice si complexat al fostei puteri ex-comuniste, ori starii de spirit, derutei si confuziei unei popul