De ani de zile piata auto creste puternic si avem parte de rapoarte de vanzari extrem de optimiste, exaltate uneori "Vanzrile ne-au crescut cu 80% pe fondul gamei diversificate si a grijii fata de clienti" e o propozitie pe care si eu ca ziarist dar si cititorii au auzit-o extrem de des. Insa lucrurile se schimba iar scaderile incep sa-si faca simtita prezenta, in cativa ani cresterile si stagnarile vor ajunge sa fie exceptia si nu regula pe piata noastra auto. Iata mai jos cateva moduri in care oamenii implicati direct in comertul cu masini vor incerca sa explice scaderile. Iata la ce sa va asteptati sa vedeti in coloanele ziarelor.
Vanzarile de masini scad pentru ca:
1. Piata se normalizeaza, se asaza, a ajuns la maturitate. E raspunsul cel mai la indemana, cresterile au fost anormal de mari pentru ca suntem o tara submotorizata, numarul de masini e mic raportat la populatie, suntem mult in urma tarilor din centrul Europei, de Occident nici sa nu vorbim suntem la ani lumina, vor spune sefii diferitelor marci. Apoi vor adauga ca in sfarsit piata romaneasca s-a maturizat dupa 10 ani in care a zburdat ca un copil care a vazut pentru prima data dulciuri dupa ani in care a lins doar sare. Cresterile au fost nesanatoase, vor explica ei, in Germania piata variaza cu cel mult cateva procente pe an, numai la noi, liberalizarea venita dupa lipsurile cumplite din comunism ne face acum sa ne repezim ca niste flamanzi spre showroom-uri.
2. E o perioada mai slaba, dar sigur vom trece de ea. E un raspuns diplomatic din care razbate o unde de optimism a carei sinceritate va fi validata, sau nu, doar de cifre. "cu totii avem luni mai slabe dar sa nu ne ingrijoram, cu noile modele vom intra iar pe plus si ne vom realiza obiectivele", vor spune mai marii pietei auto locale, subliniind ca e doar o chestie de moment, de circumstanta, ca vanzarile scad.