Vanzarile de produse electronice, electrocasnice si IT au scazut in primul semestru al acestui an cu 20,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in majoritatea tarilor Europei inregistrandu-se cresteri de cateva procente sau chiar de 45%, cum este cazul Ucrainei, conform datelor studiului GFK Temax, realizat de compania de cercetare GFK.
Romania este penultima in Europa in ceea ce priveste pieta de electronice, electrocasnice si IT, valoarea acesteia fiind de aproape 40 de ori mai mica decat Germania, tara in care se inregistreaza cele mai mari vanzari de astfel de produse.
Pe de alta parte, scaderea de 20% este cea mai mare la nivel european, in celelalte trei tari in care au fost diminuari ale consumului micsorarile fiind sub cinci procente comparativ cu perioada similara din 2009.
Printre tarile in care in prima jumatate a acestui an s-au cumparat mai putin televizoare, frigidere, aragaze ori telefoane se numara Slovacia (-4,1%), Grecia (-3,4%) si Polonia (-6,1%).
Cu toate ca intre aprilie si iunie, scaderea de 15% fata de trimestrul al doilea al anului trecut a fost mai mica comparativ cu diminuarile inregistrate in majoritatea anului 2009 (cand vanzarile erau mai mici in general cu intre 40 si 50% fata de aceeasi perioada din 2008), retailerii nu sunt inca optimisti avand in vedere majorarea de TVA, dar si scaderea in continuare a somajului si a salariilor.
Domeniile care au dus la scaderea mare inregistrata in Romania au fost in general in IT, telecomunicatii si echipamente pentru birou, precum imprimante si multifunctionale.
De exemplu, vanzarile de produse IT au scazut de la 216 milioane de euro anul trecut la 149 de milioane de euro in primul semestru din 2010, cele de telefoane mobile si accesorii pentru acestea s-au diminuat de la 119 milioane de euro la 81 de milioane de euro, iar vanzarile de