Aflată pe piaţă încă de anul trecut, cea de-a doua generaţie Mazda3 continuă să surprindă. De data aceasta, noutatea principală cu care vine compacta niponă o constituie un motor diesel inovator, care oferă putere şi cuplu maxim mai mari, dar disponibile de la turaţii mai joase. Propulsorul are o capacitate de 1.6 litri, producând o „herghelie” maximă de 116 CP şi 270 Nm, iar tehnologia pe care o propune este o turbină cu geometrie variabilă, în condiţiile unui nou sistem de injecţie. Vorbind mai puţin tehnic, modificările aduse motorizării 1.6 MZ-CD înseamnă putere crescută cu 6 CP faţă de generaţia anterioară, în timp ce cuplul a sărit şi mai semnificativ, cu 30 Nm. În pofida performanţelor dinamice superioare, consumul a scăzut, iar emisiile de noxe sunt acum conforme cu normele Euro5. Concret, constructorul avansează în fişa tehnică o economie care poate ajunge până la 4,4 litri/100 km parcurşi în regim mixt de exploatare. În test, diminuarea consumului nu a fost atât de spectaculoasă ca şi cea dată de cifrele oficiale, dar tot a impresionat.
Cu o transmisie în şase trepte exactă şi ideal etajată, Mazda3 CD 116 a punctat din plin la proba practică. Este o maşină care se conduce cu plăcere, o maşină corectă, care nu încearcă să te păcălească în vreun fel. Cutia de viteze menţionată anterior o recomandă de această dată mai mult pentru croaziere, nu numai pentru folosirea majoritară în interiorul oraşelor.
Ca orice diesel, motorul este ceva mai sonor, dar nu deranjează. De fapt, chiar dacă nu se poate compara cu şuieratul plăcut al unei turbine de pe un „benzinar”, 1.6 are un ton adecvat cu performanţele de care este capabil. Mişcă maşina de la 0 la 100 km/h în 11 secunde, iar viteza maximă avansată de constructor este de 186 km/h. Fără să fi fost menite să te dea pe spate, vorbim despre nişte valori bune, pe care este evident că Mazda le-a ales, deo