Suedia a sărbătorit în stil grandios 75 de existenţă a Saab, compania care produce avioanele de luptă multirol Gripen (JAS 39), cu 10 zile de exerciţii militare organizate, în bună parte, la baza sa din Ronneby, în Sud-Estul ţării.
La exerciţii au participat atât o parte dintre cele 98 de avioane din dotarea Forţelor Aeriene Suedeze (excluzându-le pe cale care urmează să fie retrase anul acesta), cât şi avioane sau personal cu echipament militar din Cehia, Ungaria, Africa de Sud şi Tailanda.
Ataşaţi militari din 17 ţări au fost prezenţi. România a ignorat invitaţia de a fi reprezentată.
Efortul financiar necesar organizării unei manifestaţii de o asemenea amploare a fost simţitor, dacă socotim că, o singură oră de zbor cu un avion Gripen costă, în medie, circa 3.000 de dolari – iar acest cost este cel mai mic pentru un avion de luptă multirol modern.
Saab a cheltuit, în 20 de ani, aproximativ 15 miliarde de dolari cu programul său Gripen, în cadrul căruia s-au fabricat 209 avioane, dintre care 5 prototipuri. Suma pare imensă, dar este mică în comparaţie cu investiţiile companiilor concurente – Lockheed Martin, EADS, BAE Systems, Alenia, Dassault etc. Asta pentru că Gripen este cel mai ieftin avion de luptă multirol. Ce-i drept, este un avion mai mic, cu un singur motor, ceea ce îi conferă o mai bună manevrabilitate, dar putere -deci, viteză- mai mică.
Gripen încearcă să compenseze puterea redusă printr-o echipare ultramodernă, care să îi confere avantaje în lupta de la distanţă. Părerile sunt împărţite în privinţa măsurii în care reuşeşte să-şi atingă obiectivul – evident, suedezii susţin că-şi pot măsura forţele cu orice avion de luptă existent, în timp de producătorii Eurofighter Typhoon, de exemplu, spun aparatul lor se detaşează net de „ţânţarul” Gripen.
În prezent, suedezii lucrează la o variantă îmbunătăţită a Gripen JAS 39 bl