Campanie FP România. În continuarea dosarului dedicat de ediţia nr. 10 alegerilor pentru Parlamentul European, europarlamentarul Theodor Stolojan vorbeşte despre modernizarea României, în şi la sânul UE, prin competitivitate şi printr-o integrare cu cea mai mare dintre viteze. Cu o solidă experienţă economică, dobândită inclusiv în calitate de economist senior al Băncii Mondiale, Theodor Stolojan pledează în primul rând pentru servicii şi produse româneşti cu o valoare adăugată mai mare şi pentru intrarea României în zona euro. Apoi răspunde chestionarului de campanie al FP România.
„Mai departe de 8.000-10.000 de euro pe cap de locuitor”
„Consider că următorii ani sunt decisivi pentru modernizarea României. Cam ştim deja ce cuprinde această modernizare a României – are două elemente esenţiale. Pe de-o parte, competitivitatea. Dacă România nu reuşeşte să iasă din modelul de creştere economică pe care l-a avut până în prezent, nu se va duce mai departe de 8.000-10.000 de euro pe cap de locuitor.
Ca să reuşeşti să ai venituri mai mari pentru populaţie, trebuie să realizezi o creştere substanţială de competitivitate în economie. Asta înseamnă să treci la servicii şi produse cu o valoare adăugată mare.
Nu mai putem rămâne la modelul actual de creştere economică bazat pe investiţii străine, care au ţintit forţa de muncă ieftină din România sau doar câştigarea pieţei de consum din România - şi mă refer aici la Carrefour, Metro, Erste, Raiffaisen, Asigurări Viena. Ele sunt bine-venite, dar nu poţi să creşti standardul de viaţă al românilor decât prin servicii şi produse de calitate.
A doua componentă este modernizarea instituţiilor statului, administraţiei publice, justiţiei. Toate reformele de care discutăm în învăţământ, sănătate. Sunt studii făcute de Banca Mondială şi de alte instituţii care au demo