În ţara care găzduieşte Mondialul, anul 2010 a adus o scădere cu doar 3% la vânzările de ziare şi de reviste. Socotită de mulţi în lumea a treia, din punct de vedere al mass-mediei, Africa de Sud este o adevărată surpriză la acest capitol, la care devansează net România.
În primul rând aici nu se poate vorbi de criză în presă. Toţi jurnaliştii cu care am discutat despre acest aspect au zâmbit şi mi-au răspuns scurt: „Ce criză frate? Aici printul e la putere!".
Oarecum normal, ne-am gândit noi, ţinând cont că doar 10 la sută din populaţie are acces la internet, care internet merge destul de prost şi e şi foarte scump.
Spre exemplul, la hotelul unde stăm pentru o oră de internet trebuie să plăteşti şase euro. În fine, lăsând în spate internetul, un capitol la care sud-africanii mai au mult de lucrat, să revenim la presa scrisă. Am cercetat situaţia la acest capitol şi am aflat că în ţară există patru mari trusturi de presă, 21 de cotidiene, 27 de săptămânale, 660 de reviste de nişă (sport, monden, auto etc) şi, atenţie, 735 publicaţii economice.
Meciurile sunt comentate în 11 limbi
Cel mai citit ziar din ţară este „Daily Sun", care are un tiraj zilnic de 510.000 de exemplare, costă 2,5 rand (cam 1,5 lei) şi are 64 de pagini, dintre care 16 sunt dedicate în această perioadă Campionatului Mondial.
Anul 2010 a adus o scădere a vânzării de ziare cu numai 3 procente, poate şi pentru că în Africa de Sud a apărut 17 ziare gratuite, care se distribuie în diverse oraşe ale ţării.
Specialiştii consideră că în momentul de faţă, la Johannesburg este una dintre cele mai înfloritoare pieţe din domeniul presei scrise, investitorii recuperând rapid banii băgaţi din publicitate şi vânzări. Apropo de publicitate, aceasta ocupă cam un sfert din numărul de pagini de ziar.
La televiziuni, sud-africanii stau ceva mai prost. Aproape jumăta