Piata de "mystery shopping" sau a clientilor sub acoperire va scadea anul acesta cu pana la 40-50%, de la 1,5 mil. euro in 2008, pe fondul diminuarii comenzilor pentru acest tip de servicii in Romania.
"In ultimii patru ani, piata de mystery shopping a crescut in medie cu 30-40%. Daca valoarea pietei a fost in 2008 de 1,5 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent, pentru anul acesta estimez o scadere a valorii pietei cu 40-50%, dar este inca imprevizibila aceasta cifra", spune Adrian Barbu, managing partner in cadrul companiei Shoppers.
Compania Shoppers, care activeaza pe piata din 2004, este parte a grupului de firme the CONSULTANTS, care aduce sub aceeasi umbrela trei firme distincte, Shoppers (mystery shopping), Salesmen (formare profesionala in servicii si vanzari) si Powelink (consultanta). "Inainte de incheierea bilantului, estimam o cifra de afaceri de circa 300.000 euro pentru 2008, ceea ce reprezinta o crestere cu 200% fata de 2007. Marja de profit se incadreaza intre 20 si 30%, dar variaza in functie de dimensiunea contractelor. Preconizam o scadere de circa 50% in 2009, iar pe termen lung nu pot face estimari. Cred ca piata isi va reveni, iar din 2012 estimez ca va avea din nou cresteri de 50% anual, ca in 2008", spune Adrian Barbu.
Alexandru Dobrin, managerul companiei de mysteryshopping Spectral Company estimeaza de asemenea pentru acest an o scadere a cererii de servicii pe acest segment cu pana la 50%. "Am inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 53.000 de euro, insa pentru acest an cererea va scadea cu circa 50%. Totusi, marja de profit se va mentine intre 20 si 25%", spune el.
Pe piata locala exista insa si jucatori nou intrati cu previziuni optimiste in ceea ce priveste evolutia afacerilor cu estimari de cresteri de pana la 300% si o marja de profit de 10%.
"Ca urmare a reducerii numarului de clienti, se va