Aburii euforiei post-aderare fiind deja complet risipiti, Guvernul arata ca are mari dificultati sa inteleaga ce inseamna, de fapt, apartenenta la Uniunea Europeana. Cea mai recenta dovada este cazul Ford. Comisia Europeana a analizat privatizarea Automobile Craiova si a ajuns la concluzia, comunicata saptamana aceasta, ca Romania a incalcat regulile jocului.
Mai precis, Guvernul ar fi acordat un ajutor de stat mascat prin faptul ca a acceptat un pret de vanzare mai scazut (57 de milioane de euro), in schimbul realizarii unui nivel mai ridicat de productie (minimum 200.000 de masini in al patrulea an de la privatizare) si pastrarii celor 3.900 de angajati ai Automobile Craiova.
"Pentru a evita ca intreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decat in conditii stricte. In cazul acestei privatizari nu se aplica niciuna dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna", se spune in comunicat.
Ajutorul ilegal s-ar ridica, dupa calculele Comisiei, la 27 de milioane de euro.
Reactia premierului Calin Popescu Tariceanu a fost naucitoare: "Comisia apreciaza ca ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, in fapt, noi am avut o singura oferta, cu un pret. Era mai bine sa vindem uzina pentru a produce hartie igienica sau a construi un complex de magazine ? Cand toata Europa vorbeste despre locuri de munca, se considera ca noi distorsionam competitia. Ce vrea Comisia, noi sa producem nasturi, iar altii avioane si automobile ?", s-a intrebat Tariceanu.
"Comisia sprijina dezvoltarea regionala, insa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei", a explicat comisarul european pentru Concurenta, Neelie Kroes Kroes.
Cu alte cuvinte, Comisia vrea transparenta si respectarea legii. Imperative, nu-i asa, greu de intele