Recent, a început un transfer de mentalitate nemţească în România împreună cu un transfer de tehnologie germană. Am rămas uimit şi aproape neîncrezător să aud că anumite principii şi valori, devenite străine societăţii româneşti, au fost aproape impuse de o mare companie nemţească, în Transilvania.
În 1921, Robert Bosch spunea: „Am acţionat mereu conform principiului că este mai bine să pierd bani decât să pierd încrederea celorlalţi. Caracterul onest al promisiunilor mele, încrederea în valoarea produselor mele şi în cuvântul meu de onoare, au avut întotdeauna prioritate în faţa unui profit trecător.”
Ţinând cont de mentalitatea, profesionalismul, educaţia şi nu în ultimul rând, de rigidiatea germană privind lucrul bine făcut şi respectarea regulilor, am abordat subiectul privit nu ca pe nişte investiţii strict economice, cu cifre exacte, seci, ci din prisma faptului că firme, companii precum Bosch Rexroth, au adus şi continuă să promoveze în România, valori şi principii în toate domeniile, inclusiv cele care ţin de educaţie şi societate.
Cum ar fi: corectitudinea, responsabilitatea, siguranţa, credibilitatea şi mai ales, respectarea legii. Nu mai vorbesc de lucrul bine făcut. Valori care dacă nu au dispărut complet din mentalul românesc, sunt ignorate cu bună ştiinţă şi călcate în picioare.
Păi, cine a mai auzit, în ultimii douăzeci şi ceva de ani, de astfel de « bazaconii », în ţara noastră? Dar să le mai şi respecte şi promoveze! Cine-i prostul să le respecte, ar cădea de fraier în ochii celorlalţi. Şi ţepuit şi păcălit, pe deasupra. Cine le mai promovează în rândul tinerilor, al elevilor, studenţilor sau la nivelul întregii societăţi româneşti?
La noi, pe stradă, la televizor, în Parlament, vedem, auzim, vorbim, în toate mediile - economic, social, educativ, politic - în întreaga societate de fapt, de corupţie, mită, ţeapă, înşelăci