Infrastructura rutieră, modernizată sau nu, are durata de serviciu depăşită. 17 kilometri de drumuri naţionale sunt de pământ.
Cunoaştem prea bine starea precară a drumurilor româneşti, ştim şi că sunt făcute de mântuială, la preţuri exorbitante, iar hârtoapele fac parte din viaţa cotidiană a oricărui transportator.
În fiecare an însă, peste toate acestea vin şi statisticile oficiale din care mai aflăm, uneori, şi câteva veşti bune. Din păcate, datele raportate la finele săptămânii trecute de către Institutul Naţional de Statistică (INS) referitoare la lungimea şi calitatea căilor rutiere nu arată schimbări faţă de anul trecut.
Iar principalul indicator care se menţine constant în ultimii ani ţine de durata de serviciu a şoselelor noastre, care este depăşită pentru mai mult de jumătate din lungimea lor totală.
Institutul Naţional de Statistică (INS) a arătat, totodată, că lungimea drumurilor publice şi căilor ferate în exploatare a rămas anul trecut la un nivel comparabil cu cel din 2010, chiar dacă s-au mai construit câţiva kilometri de autostradă.
„La 31 decembrie 2011, drumurile publice totalizau 83.703 km, din care 16.690 km (19,9%) drumuri naţionale, 35.374 km (42,3%) drumuri judeţene şi 31.639 km (37,8%) drumuri comunale", se arată într-un comunicat al INS.
Din totalul drumurilor, 26.791 km (32%) sunt modernizate (în proporţie de 88% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 21.949 km sau 26,2%, sunt drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 34.963 km sunt drumuri pietruite şi de pământ (41,8%)".
Controversa a fost creată în jurul cifrelor raportate de INS referitoare la categoria şoselelor: „Din totalul drumurilor naţionale, 6.188 km (37,1%) erau drumuri europene, iar 350 km (cu 2,1% mai mult decât în anul 2010, respectiv 18 km) însumau autostrăzile".