Cam o zecime dintre piesele auto de pe piata sunt contrafacute, majoritatea venind din China, dar si din tari precum Turcia sau Bulgaria, iar aceste piese au stat si la baza unor accidente grave. Piesele contrafacute au o calitate inferioara celor de origine, iar performantele masinii au de suferit. La un test cu placute de frane "pirat" distanta in care masina se opreste poate fi de doua ori mai mare fata de cazul folosirii unor placute originale, arata teste facute de Renault. Pe de alta parte pretul e un atuu al pieselor contrafacute, iar multi le prefera fiindca fac economii.
Grupul Renault a organizat o conferinta pe tema pieselor contrafacute si a riscurilor pe care acestea le prezinta pentru siguranta pe sosele. Datele provin din mai multe surse, atat studii Renault, cat si de la Politie sau Directia de Operatiuni Vamale, concluziile sunt interesante si merita trecute in revista.
Estimarile Groupe Renault arata ca circa o zecime dintre piesele auto Dacia si Renault prezente pe piata sunt contrafacute. Tipul de piese variaza, de la oglinzi si bara fata, pana la placute de frane sau filtre de ulei. In ultimii doi ani au fost confiscate la frontiera circa 30.000 de repere contrafacute, dar numarul real a fost mult mai mare, cifra referindu-se la repere auto confiscate dupa ce titularii drepturilor de autor au depus cerere pentru ca autoritatile sa intervina.
Pe de alta parte, grupul Renault estimeaza ca in Romania pierde anual cam cinci - sase milioane euro din cauza pieselor contrafacute, dar in prezentare grupul a venit si cu exemple de capturi de piese "pirat": 15.000 de seturi de placute de frana Dacia sau 3.000 de oglinzi de Logan.
Piesele contrafacute au mai intotdeauna calitate inferioara celor de origine, iar in multe cazuri performantele masinii au de suferit cu piesele "pirat" care in general se uzeaza mai rep