Referendumul se va putea organiza si pentru adoptarea unor decizii politice deosebite cu privire la „reforma justitiei si la combaterea coruptiei“. Aceste doua amendamente aduse de Guvern la Legea privind organizarea referendumului au fost introduse printr-o ordonanta de urgenta adoptata in sedinta de Guvern de joi, 14 iulie 2005.
Prin aceasta OUG s-a largit aria problemelor de interes national pentru care se poate organiza consultare populara.
Guvernul a justificat amendarea Legii privind referendumul prin faptul ca democratia constitutionala presupune si consultarea directa a poporului, neexistand motive pentru limitarea temelor pe care procedura poate fi organizata. Informatia referitoare la aceasta OUG a aparut in presa doar dupa cateva zile de la adoptarea ei, fapt care indica intentia Guvernului de a o trece cat mai neobservata.
Rolul ei ar fi fost insa crucial in vederea anticipatelor care ar fi putut fi astfel asociate cu un referendum pe tema reformei justitiei.
Rezultatul ar fi fost pe de o parte salvarea legilor Justitiei blocate de Curtea Constitutionala si promulgate ieri de presedintele Basescu - in forma trunchiata, asa cum nu a dorit Guvernul - iar, pe de alta parte, sprijinul pe care presedintele tarii l-ar putea oferi Aliantei in campanie.
Potrivit consilierului prezidential Renate Weber, un referendum pe problema justitiei ar fi strict consultativ. „El nu impune Parlamentului sa faca ceva sau nu“, a declarat consilierul pentru „Averea“.
In schimb, un referendum pe o asemenea tema ar da un semnal ca trebuie operate modificari privind Constitutia. Consilierul presedintelui crede asadar ca nu sunt foarte multe posibilitati de influentare a reformei prin referendum, dar apreciaza ca acesta constituie forma cea mai democratica, chiar daca efectele sunt mai degraba indirecte si tin de