Cumparatorii din Romania au platit in 2009 cu pana la 6% mai mult pe bunuri de uz curent fata de anul precedent si au consumat mai mult acasa, pentru a face economii.
Gospodariile au resimtit scumpiri medii de 6% anul trecut, potrivit unui studiu GfK. Asta, cu toate ca datele BNR arata o inflatie de doar 4,74% in 2009, din care cea mai mare parte este pusa pe seama cresterii accizelor la tigari si carburanti. Prima jumatate a anului 2009 a debutat cu un avans al consumului casnic in valoare mai accentuata fata de perioada similara din 2008, in principal din cauza majorarii cu pana la 9% a sumei platite de consumatori pentru cosul de cumparaturi. "Dupa acest prim avant curajos, in a doua jumatate a anului comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat. Cresterea valorii platite la un act de cumparare fata de a doua jumatate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei usoare cresteri a frecventei de cumparare", a comentat Raluca Raschip, director Departament Consumer Tracking GfK Romania.
Romanii au preferat sa consume acasa
O tendinta importanta sesizata in 2009 a fost orientarea consumatorului roman catre consumul casnic. Dintre produsele alimentare de baza, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. "Consumatorii au gatit mai mult in cadrul gospodariei, tendinta sustinuta de cresterea cantitatii de ulei achizitionate la nivel de gospodarie, in timp ce numarul de cumparatori a ramas constant. Cresterile au fost influentate cu siguranta si de scaderea puternica a pretului mediu platit pentru ulei, o diferenta de pana la 24% in 2009 fata de 2008", se arata in studiul GfK.
Printre produsele "de rasfat" pe care consumatorii si le-au permis, in ciuda contextului economic mai putin favorabil, se situeaza cafeaua macinata si prajita. Potrivit GfK, producatorii au sustinut acest consum prin promotii axate atat pe