"Daca vezi ca ai aceeasi parere cu majoritatea, ceva nu este in ordine." (Mark Twain) In studiul civilizatiilor, cu spiritualitatile lor, analiza complexa a arhitecturii sacre poate compensa chiar absenta izvoarelor scrise. De multe ori, ele chiar povestesc istorii diferite de cele cuprinse in manuale. De aceste lucruri ne asigura Diana Bugajewski, in lucrarea Sub semnul lui Zamolxis, Editura Artemis, Bucuresti, 2010, in care analizeaza spiritualitatea anticilor si originea popoarelor latine, inclusiv religia dacilor, citita prin simboluri. Rezultatul cercetarii este in primul rind schimbarea unor convingeri considerate astazi drept adevaruri istorice indubitabile, cum ar fi: - Dacii nu sint autohtonii zonei carpato-danubiene. Ei au fost cuceritori de origine indo-europeana, de religie si limba asiatica, si s-au stabilit aici undeva pe la mijlocul mileniului al II-lea i.H., peste o populatie autohtona; - Nu toti indo-europenii au vorbit limbi indo-europene, multi preluind, in timp, limba populatiilor majoritare cucerite; - Toti indo-europenii, printre care si dacii, aveau aceeasi religie a naturii, la care nu au renuntat nici dupa sedentarizare. Aceasta religie, in aparenta politeista, era, de fapt, monoteista, propovaduind nemurirea sufletului si e mai cunoscuta astazi sub sintagma de „cult al misterelor", al naturii si fertilitatii. Din aceasta religie, crede autoarea, se trag toate religiile moderne; - Latinii nu sint indo-europeni, ci autohtoni ai Europei, desi latina s-a format sub influenta limbilor indo-europene. Ei nu au fost asimilati de catre indo-europeni, ci au supravietuit prin religie si prin limba pina in era crestina; - Prin urmare, stramosii romanilor nu sint numai geto-dacii, ci si populatia latina autohtona din zona carpato-danubiana, a carora limba (latino-romana) se vorbeste pe un teritoriu mult mai vast decit cel al spatiului romanesc actual. -