Confruntaţi cu dezbaterea în desfăşurare privind bailout-ul Greciei, şi cu înrăutăţirea crizei datoriilor în Franţa şi Italia, consumatorii europeni sunt, în mod vizibil, din nou neliniştiţi. Aceasta este una dintre concluziile studiului GfK „Climatul de consum în Europa“, care oferă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică, preţurile şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din 12 ţări care însumează 80% din populaţia totală a UE.
„În timp ce în primăvară majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană erau optimiste în legătură cu depăşirea crizei în viitorul previzibil, peste vară s-a produs o schimbare considerabilă de sentiment. În al doilea trimestru se părea că recesiunea trecuse de faza critică în Europa, în condiţiile în care economiile majorităţii ţărilor europene începeau să iasă din cea mai adâncă recesiune înregistrată de la cel de-al Doilea Război Mondial, şi rezultatele economice indicau, pentru prima oară, în multe ţări, un trend uşor ascendent. Însă dezbaterile privind asistenţa financiară suplimentară şi garantarea împrumuturilor Greciei au neliniştit în vara aceasta din nou, în mod serios, consumatorii europeni“, notează autorii studiului.
Ca urmare a nivelului ridicat al datoriilor, Italia şi Franţa riscă să le fie redus rating-ul de credit de către principalele agenţii de evaluare. Creşterea economică în majoritatea ţărilor europene nu este atât de puternică precum au prezis experţii în primăvară. Numai Germania continuă să înregistreze rezultate economice extrem de bune, însă până şi aici aşteptările privind creşterea au înregistrat recent un declin accentuat.
Pentru o continuare a redresării economice a Uniunii Europene, este esenţial ca ţările membre să îşi reducă nivelul datoriilor în mod rapid şi cu rezultate de lungă durată. Felul în care UE va aborda criza Greciei în