Galeria Muzeului Benzii Desenate, de la etajul 4 al Muzeului National de Arta Contemporana, se deschide pentru „Semne si Desemne“: un dialog Nichita Stanescu – Sandu Florea cuprins, dupa aproape trei decenii, intr-o carte-obiect si o expozitie. Vernisajul si lansarea vor avea loc joi, 1 septembrie, de la ora 19.00, si vor fi prilej de discutie despre literatura si banda desenata cu participarea scriitorului Jean Lorin Sterian.
Incurajat de interesul aratat de Nichita Stanescu pentru inovatorul sau album Carusel (1982), Sandu Florea ii propunea poetului, aflat dupa publicarea volumului Noduri si semne in cautarea unor formule noi, o colaborare: o carte de poezie in benzi desenate. Intitulat de Nichita Stanescu Semne si Desemne, volumul avea sa ramana intr-un sertar, in stadiu de proiect, dupa moartea poetului in 1983 si cererea de emigrare depusa de Sandu Florea in anul urmator. „Acest proiect renaste acum (…) cu concursul curatorului Muzeului Benzii Desenate, Alexandru Ciubotariu. El m-a intrebat daca mai am planse originale de benzi desenate publicate inainte de Revolutie pentru colectia de arta BD a muzeului. Cautand prin arhiva mea personala am redescoperit litografiile cu ilustratiile la poeziile lui Nichita. Albumul Semne si Desemne este o carte-obiect executata manual de Ciubotariu in 80 de exemplare numerotate de autor.“ – Sandu Florea.
Sandu Florea este un artist neclasabil in nici o zona traditionala a artei. E poet fara sa fie poet, prozator fara sa fie prozator, desenator fara sa fie desenator, pictor fara sa fie pictor. L-am incadra totusi in ceea ce numim in genere banda desenata, dar nici aicea nu corespunde cutumelor, pentru ca baga mister acolo unde de obicei exista happy-end, imaginatie acolo unde exista lirism si epos irezolut acolo unde nu exista nimic. Cartea lui numita „Carusel“, ilustrata de el in chip de banda desenata, e