Piata romaneasca de media, estimata anul trecut la circa 600 milioane euro, ar putea scadea in 2009 cu un procent de aproximativ 25%, pana la 450-460 milioane euro, a declarat, pentru Wall-Street, Razvan Varabiescu, managing director la Aegis Media Central Services (AMCS). Pentru pool-ul de media pe care il conduce, Varabiescu estimeaza bugete de pana la 40 milioane euro.
La mai putin de trei luni de la infiintare, AMCS, entitatea care reuneste operatiunile de media buying ale celor doua companii detinute de grupul Aegis in Romania – Tempo Media si Carat – si-a adaugat in portofoliu un nou client, agentia locala de publicitate Bigger Group. Bugetele de media ale celor trei companii ar putea atinge anul acesta suma de 40 milioane euro. In 2008, Tempo Media si Carat Romania au realizat impreuna o cifra de afaceri estimata la peste 20 de milioane de euro.
“Nu vorbim de cifrele astea decat in cazul in care in a doua jumatate a anului lucrurile or sa-si revina (in piata de media – n.red.). In acelasi timp le-as scadea proportional cu scaderea pietei – daca piata o sa scada cu 20%, si aceasta suma s-ar deprecia cu acelasi procent”, spune Varabiescu.
Piata de media romaneasca este supusa in aceasta perioada incertitudinilor clientilor vizavi de bugetele pe care le vor investi in publicitate. Varabiescu ii imparte pe investitorii in publicitate in doua categorii: cei care isi stabilesc bugetele in functie de propriile vanzari si multinationalele care, in unele cazuri primesc de la compania mama un buget de marketing prestabilit, indiferent de performantele lor financiare.
“Categoria a doua de clienti dispare deoarece companiile au probleme si la nivel international si nu mai aduc bani de-acasa. Cred ca 95% din clienti isi iau banii din vanzari, iar «forecast-ul» lor de vanzari se schimba de la luna la luna. Si va varia tot anul, in functie de somaj,