Gelul de dus Dove este produsul care primeste cele mai multe recomandari pozitive din partea consumatorilor romani, urmat de samponul Elseve si detergentul de vase Fairy, arata primul studiu Net Promoter Score pentru piata bunurilor de larg consum din Romania, realizat de Futurelab si Daedalus Group.
Net Promoter Score (NPS) este indicele care descrie intentia consumatorilor de a recomanda prietenilor sau colegilor o companie sau un produs. Consumatorii sunt astfel impartiti in trei categorii: promotorii – cumparatorii loiali si entuziasti, care recomanda brandul si ii alimenteaza cresterea; pasivii – consumatori satisfacuti, dar lipsiti de entuziasm fata de brand si vulnerabili la ofertele competitiei; detractorii – consumatori nemultumiti, care ii pot dauna brandului si pot afecta cresterea afacerii, prin publicitate negativa.
Indicele NPS se calculeaza scazand procentul detractorilor din cel al promotorilor. Pasivii au valoare nula in acest calcul. De exemplu, daca 50% din consumatorii chestionati sunt promotori ai Tnuva, 30% sunt pasivi si 20% sunt detractori, indicele NPS al Tnuva va fi 30.
La nivel international, NPS este privit ca un indicator de crestere si profit pentru companie, considerandu-se ca procentul de consumatori promotori este direct proportional cu profitabilitatea companiei.
In cazul bancilor, de exemplu, Bancpost este singura cu un indice negativ (-9,4), in timp ce restul bancilor au inregistrat indici pozitivi, cuprinsi intre 17,3 – BRD si 44,1 – ING Bank. In planul business-ului, Bancpost a fost singura banca din top 10 care a inregistrat pierderi in primul trimestru al anului.
Studiul include peste 100 de branduri din 20 de categorii si a fost realizat, la nivel national, pe un esantion de 1000 de persoane din mediul urban, cu varste cuprinse intre 14 si 65 de ani. Subiectii au fost intervievati telefonic. Din