De la biroul sau din Londra, Julian Smith, Insight & Research Director la MEC Interaction, EMEA, cauta solutii de exploatare a mediului digital pe baza cercetarii si analizei pietei si comportamentului consumatorului de Internet. Despre piata de online din Romania, Smith spune ca va creste daca se vor face studii de cercetare si se vor inchega relatii mai stranse intre agentiile de media si cele de creatie.
Wall-Street: Cum vezi piata romaneasca de online, in comparatie cu cea din Marea Britanie?
Julian Smith: Piata din Romania arata ca cea din Marea Britanie acum 4 ani. Se afla intr-un stadiu de dezvoltare incipient. Cred ca va confruntati cu multe din problemele pe care le au si pietele din jur, cum ar fi masurarea, intelegerea audientei online, traficul website-urilor, comportamentul consumatorului – lucruri fundamental importante pentru a putea planifica si pentru a putea recomanda online-ul clientilor.
Vad ca piata din Romania inca incearca sa obtina aceste date, sa stabileasca un sistem de masurare, ca sa poata demonstra ROI-ul (return on investment). Dar cred ca e o situatie ou-gaina, pentru ca aveti nevoie de mai multe investitii in online inainte ca acesti furnizori de date sa vina pe piata si sa faca studii. Odata ce apar investitiile, lucrurile vor incepe sa se miste. Pe de alta parte, clientii nu vor investi pana nu vor vedea insight-urile.
De asemenea, cred ca “paid search” poate fi o oportunitate buna de exploatat – paid search advertising, ca Google AdWords, Search Engine Marketing.
Wall-Street: Cand a inceput in Marea Britanie masurarea profesionista, avansata, a online-ului?
Julian Smith: Sunt trei ani deja de cand avem companii precum ComScore si Nielsen, care sunt furnizori foarte mari. Sunt puternici in Statele Unite. Iar Marea Britanie beneficiaza de pe urma legaturii stranse cu Statele Unite, unde au fost fon